Kamis, 25 Desember 2014

Cantiknya Pilot Perempuan Berhijab Maskapai AirAsia

Pilot Noor Hafizah Mohd Idrus.




Sejuk mata memandang. Itulah gambaran terhadap seorang pilot perempuan AirAsia, Noor Hafizah Mohd Idrus yang baru-baru ini menjadi perhatian di media sosial. Dia menarik perhatian netizen lantaran berpenampilan manis dan sopan, serta mengenakan hijab.

Dilansir dari media daring Malaysia, Mynewshub, pilot pesawat jenis Airbus tersebut memiliki bentuk tubuh mungil. Meski begitu, jangan diragukan kemampuannya dalam mengemudikan pesawat.

Noor Hafizah adalah gadis yang berasal dari Taiping, Perak. Dia mulai mengabdi di Air Asia pada 2006, dan kini bekerja di divisi Air Asia X . Sejak Oktober 2010, Noor Hafizah boleh berbangga lantaran dengan izin Allah, ia menyandang gelar kapten pilot.

Sebelum merintis jadi pilot, ia pada mulanya belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Hanya setahun belajar di kampus, ia memilih berhenti demi mengejar impian menjadi pilot. Dia memutuskan ikut program kadet alias calon pilot di Akademi Penerbangan Malaysia, Batu Berendam, Melaka selama setahun setengah sejak 2006.

Dia pun disebut-sebut sebagai pilot perempuan pertama AirAsia yang mengenakan hijab. Saat ini, posisi yang disandang Noor Hafizah adalah Senior First Officer (Kapten) AirAsia X.

http://internasional.republika.co.id/berita/internasional/global/14/12/26/nh5ufd-cantiknya-pilot-perempuan-berhijab-maskapai-airasia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar