Kamis, 06 Mei 2010

Budi Pekerti Yang Baik Adalah Perisai Hati


Manusia adalah cermin bagi manusia yang lain. Jika seseorang berbudi pekerti baik, maka orang lain akan berlaku yang serupa dengannya. Dengan demikian, hidupnya menjadi tenang dan hatinya akan tenteram. Dia akan merasakan hidup dalam masyarakat yang baik dan penuh kekeluargaan.

Bila seseorang manusia berakhlaq buruk dan berlaku kasar, maka dia akan mendapat perlakuan buruk dan kasar pula. Orang yang tidak menghormati orang lain, maka tidak akan dihormati pula oleh mereka.

Orang yang berakhlaq baik akan berjaya dalam meraih ketenangan hidup dan lebih terhindar dari kecemasan, ketegangan dan berbagai gejala yang menyakitkan. Selain itu, berakhlaq baik merupakan ibadah kepada Allah dan termasuk hal yang sering dianjurkan oleh Islam untuk dilakukan.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Maksudnya: Jadilah engkau pemaaf, serulah orang-orang mengerjakan kebaikan dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh.

dan firman Allah Subhanahu wa Ta'ala tentang akhlaq Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam:

Maksudnya: Sebab rahmat dari Allah, maka kamu berlaku berlemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri darimu. Kerana itu, maafkanlah mereka, mohonlah keampunan untuk mereka dan bermusyawarahlah dengan mereka. Apabila kamu telah berbulat tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal. (Surah Ali-'Imran: Ayat 159)

Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda:

Maksudnya: Sesungguhnya orang yang paling kusukai diantara kalian adalah orang yang paling baik akhlaqnya diantara kalian, iaitu mereka yang selalu bersikap rendah diri lagi menyukai orang lain dan mereka menyukainya. Sesungguhnya orang yang paling kubenci diantara kalian ialah orang-orang yang berjalan kian kemari, mengadu domba, dan lagi selalu mencari-cari kelemahan orang lain yang tidak bersalah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar